Klara Lidén – arkitekten som blev konstnär med fokus på staden

Klara Lidén är arkitekten som efter utbildning sadlade om och blev konstnär med ”staden” som fokus. Klara Lidén har nyligen tilldelats ett av kultursverige största priser: Moderna museets skulpturpris 2013.

Vi har tidigare här på planeringsbloggen uppmärksammat Klara Lidén, i samband med den sk Arkitekturveckans arrangemang Situation stad – läs mer här. Klara Lidén är en arkitekteutbildad konstnär som fokuserar mycket av sitt konstnärliga fokus kring staden och stadens uttryck. Klara Lidén har nyligen tilldelats Moderna Museets Vänners Skulpturpris 2013. Priset har delats ut sedan 1950 och är ett av de största konstnärspriserna i Sverige med en prissumma på 300 000 kronor. Juryns motivering lyder: ”Klara Lidén är en konstnär som med precision utforskar rummets poetiska och politiska möjligheter. Hennes skulpturala arbeten involverar kroppen, arkitekturen och staden i undersökningar av det privatas och det offentligas gränser. I en rad utställningar som beaktats världen över har hon lyckats utvinna överraskande konstnärliga energier ur vardagens material och rum.”

Klara Lidén (född 1979) arbetar i en rad olika tekniker, ofta med stadens rum och villkor som utgångspunkt. I sina Poster paintings och verk som Untitled (billboard) (2013) övertar hon den offentliga masskommunikationens ytor och gör dem till sina. I Unheimlich Manöver (2007) flyttade hon hela sitt bohag till Moderna Museet där det idag ingår i museets samling. Self Portrait with the Keys to the City (2005) visar konstnären med öppen trenchcoat, men istället för svartabörsvaror är fodret behängt med en samling verktyg, den alternativa stadens nycklar. I videon Paralyzed från 2003 gör hon inför förvånade medpassagerare en pendeltågsvagn till scen för en ohämmad dans.

KL4_prm

Klara Lidén, Self Portrait with Keys to the City, 2005. Courtesy the artist and Galerie Neu.

Tidigare skulpturpristagaren Ulf Rollof, deltagare i årets jury, om Klara Lidéns konstnärskap: ”Klara Lidéns värld är så osminkad och naken att ett uppriktigt möte äntligen är möjligt. Att få besöka denna värld ger mig hopp, vilket inte är enkelt. Lidén erbjuder oss, som fortfarande tror på konsten, en väg ut ur det kompakta mörker som omger de  som inte tror på något eller vågar lita på någon.”

Det är således en mycket etablerad konstnär som nu också fått ett av de största svenska konstpriserna. I priset ingår även en publikation där Lidéns arkitekturlärare Ola Andersson har valt att nästan uteslutande fokusera på Lidéns samhörighet med gatu- och grafittikonsten. Tveklöst träffar han här ganska rätt när det gäller att ringa in den specifika Lidénska attityden till rummet, staden och samhället, hennes kopplingar mellan kropp och arkitektur liksom hennes tydliga markeringar mot etablissemang och ”god smak”. Den konstnär som redan för 10 år sedan blev medialt välbekant genom sin video Paralyzed där hon utför akrobatiska rörelser i en tunnelbanevagn satte genast från början ribban för sitt förhållande till samhälle och konstvärld.

Videoverk-paralyzed1

Klara Lidén, Paralyzed, 2003. Stillbild ur videoverk.

Annonser


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s